Mijloace de comunicare folosite in publicitate


Canale Traditionale

TV

In Romania, televiziunea ofera o audienta ridicata care insa ajunce mai greu la persoanele cu putere de cumparare ridicata. Acestea se afla in timpul zilei in afara locuintei (birou, prezentari, alte intalniri). Timpul liber este dedicat intalniror cu prietenii, week-enduri in afara orasului, teatru, film, evenimente. Timpul petrecut in fata televiorului este impartit intre mai multe canalele TV (Eurosport, Fine Living, Discovery, National Geographic, Mezzo, DigiSport, etc.).

Publicitare outdoor

Expunerea outdoor media a fost intotdeauna un canal publicitar simplu si foarte eficient. Panourile publicitare bine plasate sunt pur si simplu vazute. Diferenta dintre campanii este data de mesajul in sine si de structura traficului din zona (tranzit, pietonal, auto, urban, extraurban).

Desi ofera un impact puternic, panourile outdoor trebuie sa se rezume la mesaje foarte concise si clare (eventual serii de mesaje diferite si complementare ale aceleiasi campanii publicitare. Mesajul este exclusiv vizual si de cele mai multe ori static. Din acest motiv, alegerea graficii devine un punct esential in organizarea campaniilor.

Panourile publicitare digitale ofera avantajul imaginii in miscare dar implica aspecte legate de derularea spoturilor, durata acestora, intervalul la care merita sa fie repetate, capacitatea participantilor la trafic de a urmari un spot.

Tot in categoria Out Of Home intra si expunerea in cladirile de birouri (holuri, lifturi, spatii de parcare), magazine, benzinarii.

Tranzitul implica expunerea in mijloacele de transport in comun, metrou, autobuze, taxi, pe exteriorul acestora si in statiile de asteptare.

Radioul

Cele mai multe persoane aflate in trafic (mai ales in traficul urban) asculta un post de radio pentru stiri si muzica. A doua optiune este auditia propriilor inregistrari (muzica, audiobook) sau convorbirile telefonice.

Telefonul Smart este din pacate si el folosit in masina pentru verificarea mesajelor (mail, WhatsApp, SMS, etc) dar de cele mai multe ori acest lucru se intampla cand masinile sunt oprite la semafor.

Pentru soferi, radioul ramana insa un canal de comunicare foarte eficient, alaturi de panourile publicitare vizibile din trafic.

Presa tiparita

Dupa o perioada de glorie, presa scrisa (ziare, reviste) a pierdut mult teren in varianta tiparita. Informatia a migrat spre publicatiile online si zona de bloguri si social media, cu toate avantajele dar si dezavantajele acestei metamorfoze aflate inca in plin proces.

Publicitate BTL (Below The Line)

Se refera in principal la actiuni si evenimente cu bugete mai mici decat proiectele ATL. Actiunile BTL pot include:

  • Activitati promotionale la locul vanzarii (sampling, distributie de pliante informative, etc)
  • Merchandising (optimizarea felului in care sunt expuse si percepute produsele pe rafturile si standurile din magazin)
  • Cadouri, consursuri si promotii speciale
  • CSR (Corporate Social Responsibility) si proiecte de sponsorizare

Mediul online

Exista numeroase campanii de promovare derulate exclusiv in mediul online. Datorita instrumentelor de analiza de care acesta beneficiaza, internetul poate deveni elementul cel mai inteligent din cadrul campaniilor integrate la care se pot adauga, in functie de context, alte canale de comunicare mai puternice. Prin insasi structura sa, Internetul este un mediu selectiv cu multe segmentari, bazat pe filtrarea informatiilor in functie de interes si de relevanta.

Mediul online include (fara a se limita sub nicio forma la):

Website

Site-ul web este punctul central al difuzarii informatiei publicitare si in acelasi timp punctul de contact pentru sales lead-uri. Platforma poate fi optimizata pentru publicarea de articole, documentatii, magazin online, intranet, zona colaborativa, etc.

Video: Youtube, Vimeo

Platforme pentru difuzarea materialelor video care variaza de la divertisment pana la documentatii tehnice, instructiuni si demonstatii ale produselor. Youtube este din 13.Nov 2006 o componenta de baza a sistemului de publicitate Google.

Retele sociale: Facebook, Twitter, LinkedIn

Imagini: Snapchat, Pinterest, Flickr

Bloguri si forumuri de discutii

Media online se modifica atat de rapid incat orice clasificare devine aproximativa. Diferentele dintre retele sociale, platforme bazate pe image sau video sharing se modifica permanent. Dincolo de clasificari este important ca fiecare platforma online sa fie inteleasa si utilizata adecvat.

Direct Marketing

Se refera la adresarea directa catre potentialul cumparator prin urmatoarele mijloace:

  • scrisori personalizate
  • cataloage sau pliante publicitare trimise prin intermediul postei traditionale
  • cold calling
  • telemarketing (apeluri facute dintr-un call center catre potentialii clienti)
  • e-mail marketing
  • sms marketing
  • Direct Response Marketing (ex: teleshoping)